Na úvod tu pro dnešek (přece jenom!) mám jeden příspěvek k epizodě 4F12 (The Itchy & Scratchy & Poochie Show), který mi napsal Mirek, aby tak (cituji) “… byť opožděně, zachránil v tvých očích čest nás, tvých čtenářů, a pokusil se tě přesvědčit že nejsme sborem nemyslících hnidopichů číhajících na tvoje překlepy :-)” Tak se mi to líbí, takové čtenáře mám rád… 😉 Nicméně, Mirek píše: “Ale teď vážně: nedomnívám se, že by scénáristé něco fandovské komunitě dlužili, nebo snad naopak. Scénáristé pracují pro potěchu z vlastní tvůrčí práce, a za peníze, které jim poskytuje FOX, který je získává z prodeje reklam. Pochopitelně má zájem na co nejvyšší sledovanosti… no a nějaká fandovská sdružení mu jsou ukradená, neboť z hlediska cílových skupin reklamního vysílání jde o naprosto nezajímavé bytosti.”
K tomu bych dodal snad jenom to, že je sice pravda, že “hard-core” fandové zřejmě nejsou ti, na které se zaměřuje reklama, ale na stranu druhou to jsou jednak lidé, kteří (imho) často nakupují různý simpsonovský “merchandise”, a druhak by to (opět imho) měli být lidé, o jejichž názory by se měli scénáristé (protože ti napsali poslední epizodu, nikoliv producenti od FOXe) zajímat především, protože to jsou lidé, kterým není osud a další směřování Simpsonových lhostejný, a připadá mi poněkud kontraproduktivní strefovat se právě do těchto lidí.
Mirek pokračuje: “No a že by fandové něco dlužili scénáristům? Proč? Protože se na jejich dílo dívají, pozorně je sledují, všímají si ho, žijí jím? Tomu opravdu nerozumím… samozřejmě, je možno být tvůrcům vděčný, neboť přinesli zábavu, potěchu, výplň času, ale dlužit jim za to něco? Nebo se dokonce kvůli tomu vzdát práva na vlastní názor a na jeho zveřejnění, byť je tento názor jakýkoliv (a umožnit tak komukoli zase uveřejnit svůj názor na mne)? To by bylo omezení svobody slova, a na to jsem _opravdu_ velice citlivý, a jistě ne jenom já. Na druhou stranu, je vcelku pochopitelné, že scénáristé berou existenci fandomu na vědomí, a svým způsobem s ním i komunikují. Kdo by to ostatně nedělal, že?”
Ano, scénáristé sice s fanoušky takto komunikují, ale dělají to poněkud zvláštním způsobem, protože místo toho, aby se (pokud mají pocit, že jejich práci se nedostává zaslouženého uznání nebo že se jim něco nezaslouženě vyčítá) s fanoušky pokusili diskutovat přímo (třeba na internetu), tak se k nim obracejí způsobem, proti kterému se nedá adekvátně “bránit”. A ještě malá poznámka k tématu “kdo komu co dluží”: kdesi na a.t.s jsem četl zajímavý názor, který říká asi to, že diváci nic nedluží scénáristům, ani scénáristé divákům, zato ale scénáristé něco dluží pověsti a reputaci Simpsonových… řekl bych že na tom něco je.
Opět Mirek: “A úplně nakonec: Stejně jako ty jsem pochopil scénu v obchodě s Bartem a CBG jako kritiku způsobu rozebírání jednotlivých epizod v nejrůznějších diskuzních skupinách, ale domnívám se, že jde ze strany scénáristů o naprostý úlet. Jednak se nedomnívám, že na Internetu není zvykem podávat důkazy při uvádění svých názorů, dvak v uvedeném kontextu ani žádné “důkazy” podávat nejde. Názor na to, která epizoda je lepší nebo horší (případně, jestli jde o vůbec nejhorší nebo nejlepší epizodu) je, jako ostatně všechny názory, ryze subjektivní záležitostí, a jako takový ani dokázat nejde, neboť neexistuje na člověku nezávislý způsob hodnocení kvality.”
To je zcela jistě pravda, a naprosto s Mirkem souhlasím také v tom, že zejména scéna z obchodu s comicsy je vůči fanouškům značně nespravedlivá, protože velké většině z nich mohou být jednotlivé animační chyby ukradené (pokud příliš nezasahují do děje) a poukazují na ně především jako na zajímavost. Z tohoto hlediska mi také připadá poněkud zvláštní, že poslední epizoda tím, že vlastně mluvila pouze k této skupině lidí, velice radikálním způsobem omezila cílovou diváckou skupinu: což mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, neboť dva moji kamarádi a velcí fanoušci OFF, kteří ale mají o existenci internetu ponětí velmi mlhavé, se shodli na tom, že se jim tato epizoda vůbec nelíbila a příliš nepochopili o co v ní šlo… ale teď už dost o tomto tématu a pojďme se podívat na to dnešní:
Podrobně…
Levák Bob (vlastním jménem Robert Underdunk Terwilliger alias Sideshow Bob) je především úhlavním nepřítelem Barta Simpsona, ale v neposlední řadě také nejznámějším Springfieldským vězněm. Tedy, přesněji řečeno, až do dnešní epizody _byl_ Bartovým úhlavním nepřítelem, nejznámějším Springfieldským vězněm nicméně zůstává i nadále. Otázkou je, jestli se s Levákem Bobem ještě někdy setkáme, nebo zda byla dnešní epizoda jeho posledním vystoupením (jak by naznačovaly některé nepotvrzené zvěsti). Podobně jako existuje v rámci Simpsonových minisérie Halloweenských speciálů, totiž existuje také jakási neoficiální série dílů s Levákem Bobem, která se táhne tempem jedné epizody za sezónu a dnes čítá už celých šest pokračování (v druhé a páté sezóně díl s Bobem chyběl).
Prvním vystoupením Leváka Boba se stala epizoda 7G12 (Krusty Gets Busted), ve které se Bob pokusil shodit na Krustyho ozbrojenou loupež v Kwik-E-Martu, poté co se ho Krusty ve své show pokusí vystřelit z kanónu (Krusty: The reason the cannon trick never worked before is that we didn’t use enough gunpowder!). Homer se náhodou nachází v obchodě, když Levák Bob maskovaný za Krustyho přepadne Apua a poté svědčí proti Krustymu u soudu, což Bart nese velice těžce (Bart: Are you kidding? He’s my idol! I’ve based my life on Krusty’s teaching.). Marge se snaží Barta povzbudit, řka že je Krusty možná nevinný, ale Homer všechno rázně ukončí: “Earth-to-Marge. Earth-to-Marge. I was there. The clown is G-I-L-L-T-Y.”
Krusty je s Homerovou pomocí usvědčen a jeho místo v televizi zaujme Levák Bob, který chce Krustyho show trochu zkultivovat (Bob: Please do not be alarmed, Itchy and Scratchy will still have a home here. But we will also learn about nutrition, self-esteem, etiquette, and all the mindly arts…). Bart ale stále věří tomu, že Krusty je nevinen a s Lisinou pomocí se vydá hledat důkazy na místo činu, a poté přímo do televizního studia, odkud se právě živé vysílá “The Krusty The Clown Show… Sans Krusty”, kde brilantní dedukcí, zakládající se na tom, že Krusty má malé nohy, zatímco Bobova chodidla jsou lehce hypertrofovaná, dovodí, že Kwik-E-Mart nepřepadl Krusty, ale právě Levák Bob. Krusty je propuštěn z vězení a na památku věnuje Bartovi svoji fotku s věnováním.
Zpátky na scéně se Levák Bob opět objevil o dva roky později, v epizodě 8F20 (Black Widower), ve které si vzal za ženu Marginu sestru Selmu, a poté se jí neúspěšně pokusil zavraždit. Selma se s Levákem Bobem seznámila pomocí výměny dopisů v rámci “Prison Pen Pals Program”, a po jeho propuštění z vězení si ho přivede k OFF domů na večeři, kde ji Bob požádá o ruku. Bart je sice strachy bez sebe, ale Bob tvrdí, že se ve vězení změnil, stal se lepším člověkem a nemá Bartovi nic za zlé. Homer je ovšem (jako obvykle) jiného názoru: “Gee, if some snot-nosed little kid sent _me_ to prison, the first thing out, I’d find out where he lives, and tear him a new belly button!
Levák Bob se posléze dokonce v živém televizním přenosu smíří i s Krustym, ale Bart mu pořád nevěří. Naproti tomu Bob s údivem zjistí, že není prvním a jediným mužem v Selmině životě – tím se už dávno stal MacGyver – a Selma zase vtrhne s pláčem k OFF poté, co zjistí, že Bob nemůže MacGyvera ani vidět. Díky Homerově radě se ale všechno v dobré obrátí a Selma s Bobem se po svatbě odebéřou na líbánky do Shelbyvillu, kde se jí Bob pokusí zabít, ale Bart opět brilantní logickou dedukcí překazí Levákovy zločinecké plány. Bob se nicméně nevzdává: “I’ll be back. You can’t keep the Democrats out of the White House forever. And when they get in, I’m back on the street! With all of my criminal buddies! Ha-ha-ha-ha-ha!”
O rok později se Levák Bob vrátil ve svém jednoznačně nejlepším vystoupení – v epizodě 9F22 (Cape Feare), která je mnohými (včetně mě) považována za jednu z nejlepších Simpsonovských epizod vůbec. V dokonalé parodii na skoro-stejnojmenný Scorseseho film (oficiální název epizody zní “Cape Feare: Not Affiliated with the Film ‘Cape Fear'”) se objevily některé dnes už zcela klasické scény jako například ta s Levákem Bobem a hráběmi, šerifem Wiggumem a veverkou nebo Vočkem a pandami, či památná scéna, ve které se dva agenti FBI snaží přimět Homera k tomu, aby pochopil že se od teď jmenuje Homer Thompson.
Když Bart z ničeho nic jednoho večera obdrží výhružný a krví psaný dopisy s textem “I’m Going To Kill You”, vypadá to že na něj má někdo pořádný vztek. Homer si myslí, že je to ten, kterého nejméně čeká, dědeček navrhuje zavolat na pomoc Matlocka, podle Lisy je to Vočko, kterého Bart terorizuje svými telefonickými hovory a věrný informátor Milhouse se vydal do ulic: “Um, I checked around. The girls are calling you “fatty-fat fat fat”, and Nelson’s planning to pull down your pants, but nobody’s trying to kill ya.” Všichni jsou ale vedle jak ty jedle, neboť Levák Bob byl opět propuštěn na svobodu a (slovy staříka Jaspera) “trable jsou na obzoru”.
OFF se proto přihlásí do programu ochrany svědků a dostane se jim nové identity a nového domova: stane se z nich rodina Thompsonových bytem v Terror Lake. Levák Bob se ovšem po vzoru Roberta de Nira připoutá pod vůz a (i když jízda skrze kaktusové pole jistě nepatří k jeho nejoblíbenějším kratochvílím) dorazí s nimi až k jezeru, kde se po menším intermezzu s hráběmi konečně dostane k pokusu o zavraždění Barta. Ten má ale před smrtí ještě poslední přání a Levák Bob proto na lodi unášené dravým proudem zpívá operu “H.M.S. Pinafore”. Poté, co loď dopluje až do Springfieldu je Bob zatčen lehce dezorientovaným šerifem Wiggumem.
Další epizoda s Levákem Bobem je 2F02 (Sideshow Bob Roberts), ve které za podpory místní pobočky republikánské strany kandiduje proti Diamondu Joe Quimbymu na post Springfieldského starosty. Bob má sice proti Quimbymu těžkou pozici (Quimby získal hlasy celého Springfieldského domova důchodců poté, co slíbil vybudovat Matlockovu dálnici), ale Bob zase na celé čáře vyhraje v kandidátské debatě, kterou moderuje sám Larry King a díky podvodnému (jako by existovalo nějaké jiné) zmanipulování voleb, ve kterých hlasovali dokonce i mrtví zvířecí mazlíčci ze Springfielského zvířecího hřbitova (včetně první Sněhulky) zvítězí a stane se starostou.
Hned druhý den se začne pomalu bourat Simpsonovic rezidence kvůli Matlockově dálnici a Bart je potupně přeřazen do mateřské školky, což mu ale (jak se později ukáže) příliš nevadí, neboť si může celý den hrát s Flinstonovským telefonkem. Lise se nicméně výsledek voleb (100% Levák Bob, 1% Quimby) příliš nezdá a vydá se po stopě. Hned večer se poté spolu s Bartem setká v podzemní garáži s tajemným mužem (ze kterého se později vyklube Waylon Smithers), který jim poradí kde pátrat dál, neboť “jeho životní styl se příliš neshoduje s Bobovými ultrakonzervativními názory”. Lisa poté společně s Lionelem Hutzem Leváka Boba u soudu donutí k tomu aby se přiznal a Bob putuje (znovu) zpět do vězení.
Předposlední vystoupením Leváka Boba pak je epizoda 3F08 (Sideshow Bob’s Last Gleaming), kterou máte jistě všichni ještě v živé paměti, a ve které Bob vyhrožoval, že vyhodí pomocí atomové bomby do vzduchu celý Springfield, pokud nebude okamžitě zrušeno veškeré televizní vysílání. No a konečně zcela poslední epizodou s Levákem Bobem je pak dnešní díl 4F14 (The Brother from Another Series), o kterém se toho více dozvíte za malou chvíli. Na závěr ještě několik útržkovitých informaci: Levák Bob je zarytý konzervativec, ve vězení pracuje na výrobě SPZ-ek pro auta (jeho specialitou je značka IH8 BART) a na prsou má tetování “Die Bart, Die”, které sám interpretuje jako německy řečené “The Bart, The”… 😉