Dnešní epizoda je zajímavá a významná hned z několika důvodů, které se na následujících řádcích pokusím vysvětlit blíže. Jak nejspíš většina z vás ví, Simpsonovi jsou v dnešní době nejdéle vysílaným (respektive nejdéle premiérovaným) “prime-time” animákem všech dob, když překonali byvší rekord Flintstoneových – ano, tušíte správně, právě dnešní epizoda (která je přesně 167. v pořadí) byla tím historickým mezníkem. Ve skutečnosti OFF překonala hned dva Flinstoneovské rekordy: Flinstoneovi se vysílali přibližně šest sezón (v letech 1960-1966) a Simpsonovi překonali tuto šestiletou hranici už s epizodou 3F09 (Two Bad Neighbors). Nicméně, v dřívějších dobách se pro jednu sezónu vyrábělo více dílů než nyní (průměrný počet nových epizod v televizních seriálech za rok je dnes asi 24, a tyto epizody se premiérují v takzvané “tv season”, která trvá od půlky září do půlky května), a proto i když Simpsonovi se vysílali déle než Flintstoneovi, tak ti ještě stále vedli v počtu odvysílaných dílů… tedy až do teď.
Další zajímavost souvisí s verzí epizody, která se vysílala na České televizi. Při premiéře dnešního dílu na FOXovi, byl totiž jako couch gag použitý gag “Simpsonovi a la Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”, recyklovaný z epizody 4F06 (Bart After Dark). Pro syndication si ale zřejmě někdo uvědomil, že v souvislosti s překonáním výše uvedeného rekordu, by byl vhodnější couch gag “The Simpsons meet The Flinstones”, poprvé použitý v epizodě 8F24 (Kamp Krusty) a tento couch gag se také objevil na obrazovkách ČT. Z toho poněkud překvapivě plyne, že zatímco všechny předešlé epizody, které se u nás vysílaly byly (AFAIK) původní verze, dnešní epizoda pravděpodobně pochází ze syndication (pokud nevíte co je to syndication, podívejte se sem). Pokud se nicméně na couch gag podívate pozorně, zjistíte, že byla nahražena pouze obrazová stránka a nikoliv zvuková, což znamená, že k Flinstoneovskému couch gagu je přilepen soundtrack z Beatlesovského couch gagu, takže v něm uslyšíte Homerovo “Hmmm?” a zatímco celá OFF stojí na místě, můžete také slyšet zvuk jeho nohou na podlaze, když se obrací zády ke kameře. V této souvislosti by mě docela zajímalo, odkud ČT vlastně epizody kupuje, protože podobným způsobem byl dnešní couch gag “upraven” také na britské televizní stanici SKY…
Pokud jste měli při sledování poslední epizody takový zvláštní pocit, že chvílemi nevíte o co se vlastně jedná a chvílemi se scénáristé obracejí přímo na vás, tak vězte, že jste nebyli sami. Poslední epizoda totiž byla jakýmsi vzkazem Simpsonovských tvůrců směrem k “hard-core” fanouškům, kteří se shromažďují především na internetu a obzvláště pak na diskusní skupině alt.tv.simpsons. Tuto konferenci totiž někteří scénáristé pravidelně čtou a občas se do ní podívá i sám Matt Groening, který se v jednom rozhovoru v roce 1994 “přiznal”, že tu dokonce (přirozeně pod nějakým pseudonymem) občas utrousí nějakou poznámku nebo stopu k zuřivým threadům, které se zde vedou. Matt však zároveň také řekl, že ostatní scénáristé se na toto jeho odkrytí nedívali příliš ochotně, protože se obávali, že se uživatelé začnou ve zvýšené míře pokoušet mluvit do budoucího směřování Simpsonových.
Fakt, že scénáristé čtou alt.tv.simpsons vcelku pozorně, si můžete ověřit prakticky v každé druhé scéně poslední epizody, která byla zamýšlena jako jakási sebereflexe nebo paralela mezi skutečným světem a světem Simpsonovským. Itchy a Scratchy v ní představují samotné Simpsonovy ze skutečného světa, a vztah mezi tvůrci Itchyho a Scratchyho a jejich diváky odráží vztah mezi tvůrci a diváky Simpsonových. Jedním z nejdiskutovanějších témat na a.t.s je to, že Simpsonovi už prostě nejsou to co bývali a jejich kvalita (a sledovanost) s postupem času klesá, což není nic jiného než námět dnešní epizody. Dalším frekventovaným tématem na a.t.s je, jestli mají být Simpsonovi spíše realističtí nebo “animákovatější” (oba přístupy mají přibližně stejně velkou skupinu zastánců) – porovnejte to se scénou, ve které dětské testovací publikum nadšeně křičí, že I&S; by měli “řešit skutečné problémy” a zároveň “zažívat úžasná dobrodružství”.
Podobně Lisina replika, že “po tolika letech už na nás ty postavičky nemohou mít takový dopad” docela věrně odráží pozici Simpsonových ve skutečném světě, stejně jako její názor, že “přidávání nových postaviček je jenom zoufalý pokus jak zlepšit klesající úroveň pořadu”, což by mohlo reflektovat řadu vedlejších postav, které se v poslední době v Simpsonových často objevují (Cletus, Disco Stu, Roy). Totéž nádherně dokumentuje poslední scéna epizody, ve které Bart s Lisou sledují nový díl Itchyho a Scratchyho, který Bart komentuje jako “návrat ke kořenům” (což odráží názor, že i Simpsonovi by se měli vrátit ke stylu z prvních tří sezón), poté Lisa lehce ironicky řekne, že “bychom vlastně měli být vděční, že i po tolika letech vysílají pořad takového kalibru”, načež se po několika vteřinách ticha Bart zeptá “Co dávají na dvojce?”…
Pravděpodobně nejtrefnějším příkladem satiry a parodie na vášnivé internetové fanoušky jsou scény z obchodu s comicsy. V té první se skupina počítačových fanatiků a zároveň fanoušků I&S;, zúčastňuje “tiskovky” a jeden z nich se Homera zeptá na zcela nesmyslnou technickou chybu a použije při tom k identifikaci epizody p-code, což je přesně to, co se velice často odehrává na a.t.s a občas si něco podobného můžete přečíst i na Simpsonofilovi. Když se pak po odvysílání prvního Poochieho Bart zastaví v obchodě s comicsy, tak mu jeho majitel řekne, že šlo “o nejhorší epizodu vůbec a v několika minutách jsem byl na internetu a informoval o svém pohoršení po celém světě”… tak schválně, kolik z vás se po odvysílání některé epizody ihned vrhlo k počítači a zalogovalo se třeba na Průvodce aby o svém pohoršení informovalo ostatní?
Vůbec celý rozhovor mezi Bartem a CBG (Comic Book Guy – Majitel obchodu z comicsy) stojí za zvýšenou pozornost. CBG nejprve řekne že se jednalo “o nejhorší epizodu vůbec”, aniž by svoje tvrzení podepřel nějakými důvody, což je také na internetu velice častý přístup. Když se ho pak Bart zeptá, jakým právem se rozčiluje, CBG mu odpoví, že “jako věrnému fanouškovi mu autoři I&S; mnoho dluží.” Bart oponuje tím, že je to přesně naopak, že autoři I&S; mu zadarma dodávají mnoho hodin zábavy a proto tedy spíš on něco dluží jim. Nato CBG reaguje jedinou větou: “Nejhorší epizoda vůbec.” Nepřipomíná vám to nic? Zajímavé je, že když prohledáte diskusní skupiny sdružené pod hierarchií alt.tv na výraz “worst episode ever”, tak zjistíte, že tento termín je nejfrekventovanější na konferencích alt.tv.seinfeld, alt.tv.x-files a alt.tv.simpsons, naproti tomu nejméně ho naleznete na alt.tv.star-trek (BTW: anagramem pro výraz “worst episode ever” je mimo jiné také “poster does review”… 😉
Upřímně řečeno, docela by mě zajímalo, co si o tomto tématu myslíte vy. Myslíte si, že nám tvůrci Simpsonových něco dluží, nebo něco my dlužíme jim, nebo nikdo nedluží nikomu nic? Máme my, diváci, právo mluvit do toho, jak se budou Simpsonovi (nebo jakýkoliv jiný televizní seriál) vyvíjet dál, máme právo jen tak říkat “Tohle je špatné, tohle už nikdy nedělejte, dělejte to takhle”, když za ně neneseme žádnou odpovědnost a ani za ně neplatíme žádné peníze? Mají autoři právo obracet se na svoje diváky a fanoušky, tedy na lidi, kteří je svým zájmem o jejich produkty vlastně živí, takovým způsobem jako autoři Simpsonových na nás v poslední epizodě? Pokud si myslíte, že máte k tomuto tématu co říci, neváhejte a napište mi, nejzajímavější z vašich poznámek, připomínek a názorů uveřejním v příštím pokračování.
Podrobně…
Pokud jste měli při sledování poslední epizody takový zvláštní pocit, že chvílemi nevíte o co se vlastně jedná a chvílemi se scénáristé obracejí přímo na vás, tak vězte, že jste nebyli sami. Poslední epizoda totiž byla jakýmsi vzkazem Simpsonovských tvůrců směrem k “hard-core” fanouškům, kteří se shromažďují především na internetu a obzvláště pak na diskusní skupině alt.tv.simpsons. Tuto konferenci totiž někteří scénáristé pravidelně čtou a občas se do ní podívá i sám Matt Groening, který se v jednom rozhovoru v roce 1994 “přiznal”, že tu dokonce (přirozeně pod nějakým pseudonymem) občas utrousí nějakou poznámku nebo stopu k zuřivým threadům, které se zde vedou. Matt však zároveň také řekl, že ostatní scénáristé se na toto jeho odkrytí nedívali příliš ochotně, protože se obávali, že se uživatelé začnou ve zvýšené míře pokoušet mluvit do budoucího směřování Simpsonových.
Fakt, že scénáristé čtou alt.tv.simpsons vcelku pozorně, si můžete ověřit prakticky v každé druhé scéně poslední epizody, která byla zamýšlena jako jakási sebereflexe nebo paralela mezi skutečným světem a světem Simpsonovským. Itchy a Scratchy v ní představují samotné Simpsonovy ze skutečného světa, a vztah mezi tvůrci Itchyho a Scratchyho a jejich diváky odráží vztah mezi tvůrci a diváky Simpsonových. Jedním z nejdiskutovanějších témat na a.t.s je to, že Simpsonovi už prostě nejsou to co bývali a jejich kvalita (a sledovanost) s postupem času klesá, což není nic jiného než námět dnešní epizody. Dalším frekventovaným tématem na a.t.s je, jestli mají být Simpsonovi spíše realističtí nebo “animákovatější” (oba přístupy mají přibližně stejně velkou skupinu zastánců) – porovnejte to se scénou, ve které dětské testovací publikum nadšeně křičí, že I&S; by měli “řešit skutečné problémy” a zároveň “zažívat úžasná dobrodružství”.
Podobně Lisina replika, že “po tolika letech už na nás ty postavičky nemohou mít takový dopad” docela věrně odráží pozici Simpsonových ve skutečném světě, stejně jako její názor, že “přidávání nových postaviček je jenom zoufalý pokus jak zlepšit klesající úroveň pořadu”, což by mohlo reflektovat řadu vedlejších postav, které se v poslední době v Simpsonových často objevují (Cletus, Disco Stu, Roy). Totéž nádherně dokumentuje poslední scéna epizody, ve které Bart s Lisou sledují nový díl Itchyho a Scratchyho, který Bart komentuje jako “návrat ke kořenům” (což odráží názor, že i Simpsonovi by se měli vrátit ke stylu z prvních tří sezón), poté Lisa lehce ironicky řekne, že “bychom vlastně měli být vděční, že i po tolika letech vysílají pořad takového kalibru”, načež se po několika vteřinách ticha Bart zeptá “Co dávají na dvojce?”…
Pravděpodobně nejtrefnějším příkladem satiry a parodie na vášnivé internetové fanoušky jsou scény z obchodu s comicsy. V té první se skupina počítačových fanatiků a zároveň fanoušků I&S;, zúčastňuje “tiskovky” a jeden z nich se Homera zeptá na zcela nesmyslnou technickou chybu a použije při tom k identifikaci epizody p-code, což je přesně to, co se velice často odehrává na a.t.s a občas si něco podobného můžete přečíst i na Simpsonofilovi. Když se pak po odvysílání prvního Poochieho Bart zastaví v obchodě s comicsy, tak mu jeho majitel řekne, že šlo “o nejhorší epizodu vůbec a v několika minutách jsem byl na internetu a informoval o svém pohoršení po celém světě”… tak schválně, kolik z vás se po odvysílání některé epizody ihned vrhlo k počítači a zalogovalo se třeba na Průvodce aby o svém pohoršení informovalo ostatní?
Vůbec celý rozhovor mezi Bartem a CBG (Comic Book Guy – Majitel obchodu z comicsy) stojí za zvýšenou pozornost. CBG nejprve řekne že se jednalo “o nejhorší epizodu vůbec”, aniž by svoje tvrzení podepřel nějakými důvody, což je také na internetu velice častý přístup. Když se ho pak Bart zeptá, jakým právem se rozčiluje, CBG mu odpoví, že “jako věrnému fanouškovi mu autoři I&S; mnoho dluží.” Bart oponuje tím, že je to přesně naopak, že autoři I&S; mu zadarma dodávají mnoho hodin zábavy a proto tedy spíš on něco dluží jim. Nato CBG reaguje jedinou větou: “Nejhorší epizoda vůbec.” Nepřipomíná vám to nic? Zajímavé je, že když prohledáte diskusní skupiny sdružené pod hierarchií alt.tv na výraz “worst episode ever”, tak zjistíte, že tento termín je nejfrekventovanější na konferencích alt.tv.seinfeld, alt.tv.x-files a alt.tv.simpsons, naproti tomu nejméně ho naleznete na alt.tv.star-trek (BTW: anagramem pro výraz “worst episode ever” je mimo jiné také “poster does review”… 😉
Upřímně řečeno, docela by mě zajímalo, co si o tomto tématu myslíte vy. Myslíte si, že nám tvůrci Simpsonových něco dluží, nebo něco my dlužíme jim, nebo nikdo nedluží nikomu nic? Máme my, diváci, právo mluvit do toho, jak se budou Simpsonovi (nebo jakýkoliv jiný televizní seriál) vyvíjet dál, máme právo jen tak říkat “Tohle je špatné, tohle už nikdy nedělejte, dělejte to takhle”, když za ně neneseme žádnou odpovědnost a ani za ně neplatíme žádné peníze? Mají autoři právo obracet se na svoje diváky a fanoušky, tedy na lidi, kteří je svým zájmem o jejich produkty vlastně živí, takovým způsobem jako autoři Simpsonových na nás v poslední epizodě? Pokud si myslíte, že máte k tomuto tématu co říci, neváhejte a