Znáte ten pocit, když ráno zaklapnete zuřící budík s Homerem, vyklubete z peřin, navléknete si tričko s červeným nápisem Duff a z hrnku na kafe na vás zírá rozespalý „The Last Perfect Man“ Homer? V tom případě vítejte ve světě simpsonovského merchandisingu.
Nemusíte být zrovna studentem ekonomické školy, abyste věděli, co se pod pojmem merchandising skrývá. Český ekvivalent k tomuto pojmu neexistuje, takže jej budeme muset nahradit definicí. V nejširším slova smyslu tedy merchandising znamená „Zajistit, že správné zboží se nachází na správném místě, ve správný čas a za správnou cenu,“. Jinými slovy jde o péči o zboží, ke které se váže řada dalších aktivit, od výroby, před distribuci, až po reklamu.
Asi sami tak nějak tušíte, že merchandising kolem jednoho z nejoblíbenějších seriálů na světě bude velký. Zatraceně velký. Spolu se stoupající popularitou seriálu stoupaly i výdělky společností, které se do tohoto obřího kolotoče zamíchaly. Jen tak pro představu – v roce 2003 bylo na světě registrováno více než pět stovek společností, jež zakoupily simpsonovskou franšízu (viz boxík). Peter Byrne, výkonný ředitel licencí a merchandisingu televize FOX, se dokonce nechal slyšet, že Simpsonovi jsou bezpochyby největší licenční subjekt, jaký kdy televize měla.
Pro názornou demonstraci nyní necháme chvíli mluvit čísla. V roce 2008 vydělalo zboží s oficiální licencí naší oblíbené žluté rodiny celých 750 000 000 amerických dolarů, z toho zhruba polovina této částky byla utracena ve Spojených státech amerických. Při přepočtení na současný kurz nám z toho vyjde neuvěřitelných 14 466 000 000 korun českých, což je částka, která by pokryla letošní výdaje ministerstva zdravotnictví a ministerstva zahraniční dohromady a ještě by vám nějaká ta miliarda zbyla…
Co je to franšíza? Franšíza je právo používat obchodní značku a její know-how. Podnikatelský subjekt si od dané společnosti koupí licenci, díky které může využívat její receptury, účetní standardy nebo třeba i marketingové postupy. Typickým příkladem je například americký řetězec rychlého občerstvení Mc´Donalds. |
A o co že mezi fanoušky tak velký zájem? Inu, zboží je opravdu nepřeberné množství. To máte trička, mikiny, kšiltovky, šátky, papuče, ponožky, povlečení, ručníky, polštáře, plyšáky, postavičky, knihy, plakáty, počítačové hry, komiksy, samolepky a samolepkou alba, kalendáře, diáře, bloky, stolní hry, budíky, sklenice, talíře, hrnky, přívěšky na klíče, pokladničky, hodiny, batohy… a asi milion dalších věcí.
K tomu si připočtěte ještě nepřeberné množství licencovaného jídla a pití jako jsou nejrůznější džusy, lupínky nebo tyčinky. Pořád vám to není dost? Dobrá, ti největší fanoušci si mohou navštívit jednu z jedenácti poboček Kwik-E-Marts, které naleznete v USA a v Kanadě. A když už byste opravdu nevěděli, co s penězi, můžete navštívit jeden ze dvou zábavních parků společnosti Universe Studios, kde naleznete spoustu seriálových atrakcí, od KrustyLandu, až po jednotlivé stánky se suvenýry (více se dozvíte v našem článku).
Mimochodem, tento systém funguje i opačně – během posledních deseti let se Simpsonovi stále častěji stávají cílem reklamních agentur coby nástroj propagace výrobků či služeb. A tak si lidé po celém světě mohou nejslavnější springfielďany spojit například s lentilkami M&Ms, kosmetikou Dove, Coca Colou i Pepsi nebo Kinder vajíčkem. I vy jste se s tímto fenoménem určitě setkali, minimálně díky vlezlému reklamnímu spotu na Renault Kangoo, jenž se jednu dobu stal neodmyslitelnou součástí televizního vysílání tuzemských stanic. Simpsonovi se stali dokonce prvními televizními postavami, které se v USA dostaly na poštovní známky (bylo vydáno kolem jedné miliardy kusů po 44 centech).
A proč všechen tenhle humbuk? No protože Simpsonovi patří mezi nejpopulárnější televizní seriály posledních více než dvacet let. Vždyť každý zná Homera, Barta, Lízu, Maggie nebo Marge, tak proč neukázat, že i vy patříte mezi fanoušky – například zbrusu novým tričkem s nápisem Duff.
P. S. : Pokud byste také zatoužili po nějakém simpsonovském zboží, neváhejte navštívit náš eshop!
Aktualita pochází z již zaniklého webu Simpsonovi.net
Za povolení doplnění obsahu našeho webu děkujeme Nakladatelství CREW s.r.o.