Speciální čarodějnický díl VI

Týden se nám s týdnem sešel a nastal čas ponořit se do, pro tentokrát mimořádně temných, ulic města Springfieldu. Ano, je tomu tak: poslední epizoda je z rodu těch nejvtipnějších, nejšílenějších a nejstrašidelnějších – z rodu Halloweenských speciálů. Tradice speciálních halloweenských dílů začala už v druhé sezóně a postupem času se vyvinula v jakousi minisérii v rámci Simpsonových. Tyto díly jsou označovány jako “The Simpsons Halloween Special” nebo “Treehouse of Horror” a patří obvykle k tomu nejlepšímu, co je v Simpsonových k vidění (krátký popis jednotlivých speciálů si můžete přečíst tady).

Je to dáno jednak tím, že Matt Groening tyto epizody vyhlásil za nekanonické a není v nich tedy třeba dodržovat konceptuální kontinuitu a scénaristé tak mohou vymýšlet prakticky cokoliv, druhak černým humorem, který v těchto dílech dosahuje vrcholu a nekutečnou koncentrací narážek na všechny možné (nejen hororové) filmy a Treťjak tím, že se v nich často používají vtipy, které byly z různých důvodů (zejména nekoncepčnosti děje) vyřazeny z “běžných” epizod, ale jsou tak dobré, že by byla škoda se jich zbavit úplně.

Poslední halloweenský díl se ale od svých předchůdců v několika bodech liší. Zaprvé odpadla moje oblíbená úvodní sekvence z hřbitova (vtipné náhrobky), stejně jako tradice průvodního slova k jednotlivým epizodám. Poprvé v historii Simpsonových byla také použita počítačová animace (viz níže) a záběry ze skutečného světa. No a do třetice, a to už padá na vrub České televize, nedočkali jsme se ani strašidelných českých titulků – vzpomínáte na pekelnou tvůrčí skupinu Alice Nemanské nebo strašlivý dabing Jiřího Lábuse? (Originální strašidelné titulky najdete tady)

Podrobně…

Epizoda “Homer^3” z šestého Halloweenského speciálu byla prvním výletem kohokoliv z OFF do třetího rozměru a na svědomí to měla kalifornská společnost PDI (Pacific Data Images). Prvotní nápad vyšel od scénáristy Davida Cohena, který tuto myšlenku navrhl producentu Davidu Silvermanovi, a ten s ní navštívil právě firmu PDI, zabývající se počítačovou animací, která každoročně používá část svého rozpočtu na různé sebeprezentační projekty a které se myšlenka celosvětové propagace pomocí OFF natolik zalíbila, že všechny tyto peníze použila na animaci “Homera^3”, takže za ni v Gracie Films nezaplatili ani cent.

Na začátku byly použity makety Barta a Homera jako referenční objekty, které byly digitalizovány do počítače aby vytvořily přesvědčivý 3D obraz obou postav. Animátoři v PDI ovšem brzy zjistili že bude potřeba vytvořit zcela nový soubor pohybů, které by dovolovaly zachytit Homerovou a Bartovu pravou podstatu i ve 3D – jako například některé Homerovy pohyby rukama a nervózní škubání hlavou, které probíhají i v případě že on i kamera stojí na místě. Jedním z nejtěžších problémů, na kterém úzce spolupracovalo PDI se Simpsonovskými animátory, bylo vytvořit tzv. “mystery wall”, tedy naprosto neznatelný přechod z dvourozměrných animačních buněk do trojrozměrného prostoru počítačové animace (obrázky by se měly válet někde okolo).

Dalším oříškem byly pohyby obličeje a zejména pak synchronizace pohybu úst se skvělými Simpsonovskými hlasy. Hlavním cílem přitom bylo vytvořit takové postavy, které každý okamžitě rozpozná jako Homera a Barta Simpsona, a tomu bylo podřízeno všechno. Celý proces trval asi čtyři měsíce a na projektu pracoval tým skládající se z producenta, technického vedoucího, tří poradců pro animaci postav, tří specialistů na světelné efekty, osmi animátorů postav a devíti animátorů pozadí a efektů. Naprostá většina narážek a odkazů na svět počítačové animace (viz. níže) pochází právě od animátorů z PDI. Poslední výzvou pak byla závěrečná sekvence, které Homera zavedla do toho nejstrašidelnějšího místa vůbec – do skutečného světa. Podle scénáře měl původně v této scéně vystupovat živý člověk převlečený za Homera, ale animátoři z PDI přesvědčili Simpsonovské producenty, že “počítačový” Homer bude lepší alternativou… a IMHO měli pravdu.

Na natáčení této scény, které se odehrávalo na Ventura Boulevardu ve městě Encino v Kalifornii, se zúčastnil také tým z PDI, který dohlédl na to, aby scéna byla nasnímána takovým způsobem aby se do ní poté dal Homer bez větších problémů umístit. Protože všichni chtěli aby Homer vypadal trochu jinak než v tajemném světě počítačové grafiky, byly vytvořeny zcela nové textury a světelné mapy a Homer byl oblečen do obyčejných modrých džínsových kalhot. Nakonec bylo v šestém Halloweenském speciálu použito celkem tři a půl minuty materiálu, který byl vyroben v Pacific Data Images, a dnešní epizoda se tak stala mezníkem v televizní historii – poprvé byla totiž tradiční 2D postavička transformována do trojrozměrné podoby…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *