Springfieldská spojka

Dnešní epizoda je jedna z mála, ve kterých vystupuje Marge jako hlavní postava (nebo přinejmenším jako jedna z hlavních postav) a tak je zcela přirozené, že se dnešní “téma” bude věnovat právě Marge. Ještě před tím, bych vás ale rád seznámil s výsledky mé e-mailové korespondence s Českou televizí, ve které jsem se dotazoval na budoucnost OFF na našich televizních obrazovkách. To nejdůležitější přirozeně je, že nové díly už jsou nakoupené, právě se dabují a ČT usiluje i o nákup dalších sérií (Woo-hoo!) Moje další otázka směřovala k tomu, proč ČT nevysílá epizody v pořadí daném “p-codes” (viz), ani v pořadí v jakém byly premiérovány na FOXu. Odpověď zní, že epizody jsou vysílány po sériích tak, jak jsou dodávány distributorem, ale ČT má možnost autonomně rozhodovat o pořadí v jakém budou vysílány epizody z dané série a operativně tak do jejich pořadí zasahovat. To na jednu stranu porušuje konceptuální kontinuitu, na stranu druhou to ČT umožňuje zařadit třeba vánoční díl v prosinci a díl z letních prázdnin v srpnu a ne naopak.

Na můj dotaz proč jsou Simpsonovi odsouváni do stále okrajovějších vysílacích časů (Neděle večer ČT1 -> Sobota odpoledne ČT1 -> Pátek odpoledne ČT1 -> Úterý podvečer ČT2) se mi dostalo následující odpovědi: “… tento názor nesdílíme, 16.15 a 18.50 nejsou okrajové časy. S vysílacím schématem se neustále pracuje a další změny nejsou vyloučeny.” Po dalších vlezlých dotazech na dané téma mi bylo sděleno toto: “Pracovníci programové skladby při hledání vhodného vysílacího času přihlížejí k různým kritériím. Jedno z nich sleduje, kteří diváci a v jakých věkových kategoriích se na tento seriál dívají. Vám se tento seriál nepochybně líbí, jsou ale také diváci – a divil byste se, kolik jich je, kteří jej z mnoha důvodů velice nesnášejí. Proto také postupně došlo k různým přesunům vysílacího času.” Což samozřejmě souvisí s tím co tvrdím už dlouho a to že Simpsonovi jsou u nás stále vnímáni jako pořad pro malé děti, což je naprosté nepochopení situace, neboť se jedná o inteligentní animovaný seriál pro inteligentní dospělé lidi (myslím tím mentálně dospělé, fyzický věk s tím nemá co dělat).

Posledním okruhem mých otázek se kterým bych vás chtěl dnes seznámit bylo proč v různých epizodách dabují stejné postavy různí herci (Ralph Wiggum, školník Willy, autobusák Otto, inspektor Chalmers…). Odpověď zní tak že za den je obvykle nadabováno několik epizod a režisér se snaží udělat co nejvíc práce. Občas se stane, že herec, který mluví některou z menších rolí a v plánovaném rozpisu už nemá další scény, odejde. Pokud se práce daří a vše se stihne o něco dříve, je zvykem natočit ještě několik smyček navíc; v takovém případě (cituji): “… za nepřítomného dabéra epizodní postavy zaskočí kdo může.” Na závěr jsem byl ujištěn, že jsem ale první kdo o tom ČT napsal – inu všechno je jednou poprvé. Pozitivní na tom je, že se (zřejmě) nejedná o trvalý jev a v dalších epizodách se opět setkáme s našimi oblíbenými dabéry.

Podrobně…

Faktickou hlavou rodiny, osobou která řeší všechny problémy a odvrací hrozící katastrofy, Homerovou milující manželkou a pečlivou matkou tří hyperaktivních dětí. Tím vším je Marge Simpsonová, rozená Bouvierová. Jejím hlavním poznávacím znamením je nejvyšší účes, jaký je na televizní obrazovce k vidění, který zdědila po své matce Jackii. Mimo tuto extravaganci je však Marge naprosto normální a usedlá “dáma ve středních letech”… tedy až na malé výjimky. Z toho plyne že se jedná o scénáristicky nepříliš využit(eln)ou postavu, ale přesto je Marge hlavní hrdinkou několika epizod, v nichž její postava dostala menší či větší možnost vývoje, která ale obvykle nebyla bohužel příliš využita – dnešní epizoda budiž brána jako světlá výjimka.

Marge Simpsonová se narodila před 34 lety jako mladší sestra dvojčat Patty a Selmy (viz), kterým Homer neřekne jinak než “gruesome twosome” neboli “pekelná dvojka”. Její otec, který se zabil při nehodě na horské dráze, se v Simpsonových objevil jen několikrát v Marginých vzpomínkách – původně byl námořníkem, poté co opustil US NAVY se stal profesionálním fotografem a nakonec průkopníkem nového povolání – stevardem na palubě dopravního letadla, z čehož plynula Margina nechuť k létání v epizodě 2F08 (Fear of Flying). Její matkou je Jackie Bouvierová (což je BTW rodné jméno Jacqueline Kennedyové), která stále žije a objevila se v několika epizodách, nicméně Simpsonovským důchodcem číslo jedna rozhodně zůstává Homerův otec Abe. Jackie se v Marge velmi zklamala a protože stejně jako Patty a Selma nemá ráda Homera, tak OFF příliš nenavštěvuje. Jejím jediným větším vystoupením byla epizoda 1F21 (Lady Bouvier’s Lover), ve které se jí Marge pokoušela dát dohromady s Abem, ale Jackie si nakonec málem vzala Montyho Burnse.

Kromě svého nestandardního účesu zdědila Marge po matce také náhrdelník (ve skutečnosti jich má plný šuplík – viz epizoda 1F09 (Homer the Vigilante)) a rodinný kilt na kterém pracovalo šest generací Bouvierových a poté co k němu svůj díl přidala i Lisa ho Spasitel v epizodě 7F14 (Bart’s Dog Gets An F) roztrhal na kusy (viz). Mimochodem jedna zajímavost k náhrdelníkům, které kromě Marge nosí i Patty a Selma, ale i Lisa a Jackie a další ženské postavy. Důvod je jednoduchý – všimněte si, že ve scénách kdy například Marge nebo Lisa mluví, pohybuje se jim pouze hlava od náhrdelníku nahorů. Tímto jednoduchým trikem se výrazně zjednodušuje animace a mimoto to vypadá docela přirozeně (tedy pokud se nesoustředíte jenom na pozorování tohoto efektu :-), neboť není potřeba nikde nic navazovat na tělo, které se pak dá animovat samostatně. U mužských postav podobnou funkci plní límečky košile nebo trička…

Mezi Marginy hlavní životní mezníky, které jsme mohli v Simpsonových vidět, patří kromě dnešní policejní anabáze, také epizody 7F09 (Itchy & Scratchy & Marge), ve které dosáhla dočasného zrušení Itchyho a Scratchyho pro jejich přílišnou brutalitu, epizoda 7F19 (Brush With Greatness) ve které namalovala portét zcela nahého Montyho Burnse nebo epizoda 8F18 (A Streetcar Named Marge) ve které jsme byli svědky Margina divadelního úspěchu v roli Blanche v progresivním nastudování divadelní hry “Tramvaj do stanice Touha” Tennesse Williamse. V epizodě 9F05 (Marge Gets a Job) si Marge našla práci v SNPP a byla nucena odrážet milostné návrhy Montyho Burnse a v epizodě 9F10 (Marge vs. the Monorail) jako jediná z celého Springfieldu hlasitě protestovala proti stavbě jednokolejky. Do patrně nejponižující situace se pak dostala v epizodě 9F20 (Marge in Chains), ve které byla Apuem chycena v Kwik-E-Martu s lahví bourbonu, kterou zapomněla zaplatit a byla proto zavřená ve vězení. Nakonec se ale vše v dobré obrátilo (jak také jinak) a Marge byla propuštěna – a to přesto, že jejím obhájcem byl Lionel Hutz… 🙂

Jak jste si asi všimli tak všechny zmíněné epizody pocházejí z prvních čtyř sezón, kdy se ještě scénaristé snažili využívat hlavní postavy rovnoměrně, což se postupem času změnilo, prostě proto, že ne každá postava má dobrý scénáristický potenciál na to být hlavním motivem epizody – tady jasně vedou Homer s Bartem, za nimi následuje s dlouhým odstupem Lisa a pak teprve Marge a Maggie. Proto se v následujících letech počet epizod, ve kterých by hrála hlavní roli Marge snížil tak na jednu až dvě za sezónu a jinak se okolo Marge obvykle točí námět vedlejšího příběhu nebo pouze “zabydluje” prostor… Mimo dnešní epizodu tak Marge dostala větší prostor například v epizodách 1F03 (Marge on the Lam) ve které se společně se sousedkou Ruth vydala naopak na druhou stranu zákona, když si s ukradeným autem hrály na Thelmu a Louisu; v epizodě 1F20 (Secrets of a Successful Marriage), ve které se na čas rozešla s Homerem, protože o ní vyprávěl intimní detaily své třídě ve večerní škole nebo v již také zmíněné epizodě 2F08 (Fear of Flying) kdy podstoupilo důkladnou psychoterapii aby se zbavila svého podvědomého strachu z létání…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *