Pro dnešek tu mám jednu zajímavost, kterou se mi už delší dobu nedařilo umístit do žádného pokračování, a místo na ni zbylo až dnes… V nedávné době došlo u Simpsonových (přesněji řečeno v autorském týmu) k jednomu docela zajímavému konfliktu: herci, kteří Simpsonovy v originále mluví, vstoupili do menší výstražné nebo protestní stávky (abych použil žargon našich odborářů) a požadovali zvýšení platů na 100.000 dolarů za epizodu (jiné zdroje uvádějí dokonce částku 150.000!), s tím že v případě nesplnění svých požadavků odcházejí pryč.
To se samozřejmě vedení FOX-e nelíbilo a pohrozili hercům, že pokud se nebudou ve svých požadavcích mírnit, provedou “recasting” a bude hotovo. Následovalo několik týdnů naplněných zdlouhavým a únavným vyjednáváním mezi studiem a čtyřmi hlavními herci: Hankem Azariou (Apu, Vočko, Wiggum), Danem Castellanetou (Homer, Barney, Krusty), Harry Shearerem (Burns, Smithers, Flanders) a Yeardley Smithovou (Lisa). Na druhé straně Nancy Cartwrightová (Bart) a Julie Kavnerová (Marge, Patty a Selma) dosáhly už dříve se studiem předběžné dohody.
Podle údajů zveřejněných v “Daily Variety” ze 4.3.1998 stoupnou v příští sezóně hlavním hercům platy z 25.000 na rovných 50.000 dolarů, které se budou při natáčení každé další sezóny průběžně navyšovat o 10.000 za rok (pokud se ovšem budou nějaké nové díly natáčet, což ještě dnes není zdaleka jisté) a pokud se Simpsonovi ve zdraví dočkají roku 2005 (což je ovšem vysoce nepravděpodobné), má podle nejmenovaného zdroje každý z výše uvedené šestice dostat rovný milion dolarů! Tuhle poslední zprávu bych ovšem doporučoval brát se značnou rezervou.
Ale nebyli by to Simpsonovi a jejich scénáristé, kdyby si i z tak “vážné” a docela zásadní věci, jakou se tato varovná stávka zdála být, neudělali legraci přímo v jednom z dílů: proto v epizodě 5F14 (The Trouble with Trillions), která měla premiéru letos 5. dubna, se jako blackboard gag objevila následující věta: “I will not demand what I’m worth” (“Už nikdy nebudu požadovat to, co si zasloužím”)… 😉 Takže to by bylo k danému tématu asi všechno a můžeme postoupit dále: v dnešním pokračování si blíže představíme dvě hlavní postavy, bez kterých by Simpsonovi nikdy nevznikli – Matta Groeninga a Jamese L. Brookse…
Podrobně…
Duchovním otcem OFF je Matt Groening. Narodil se 15. března 1954 v Portlandu v Oregonu, v roce 1977 promoval na Evergreen State College ve státě Washington (Simpsonovic adresa je 742, Evergreen Terrace, Springfield) a od roku 1980 se (nepříliš úspěšně) živil jako spisovatel a scénarista v “Los Angeles Reader”, pro který připravoval zejména comics “Life in Hell” (zkráceně LIH). Ve stejném roce (1980) do L.A. Reader nastoupila jako vedoucí reklamního oddělení Mattova budoucí žena Deborah, která brzy poznala, že “Life in Hell” přitahuje z celých novin nejvíce pozornosti. V roce 1984 kdy se Matt a Deborah vzali, společně odešli z L.A. Reader a začali produkovat “Life in Hell” ve velkém: comicsy, trička, hrnečky… tak jak to obvykle chodí.
“Life in Hell” byl ve své době velice populární a také značně neobvyklý comics, jeho hlavním hrdinou byl králík Binky a jeho přítelkyně Sheba a mnoho jeho dílů se skládalo z několika naprosto stejných obrázků, pouze s různými texty (něco jako Red Meat – tedy formou, nikoli obsahem :-), což bylo na počátku osmdesátých let poněkud nezvyklé. Není divu, že nejvyšší popularity dosáhl Mattův comics na vysokých školách a studentských campusech a přinesl mu tak jisté renomé, které mu později pomohlo přitáhnout pozornost producenta Jamese L. Brookse z Gracie Films, který ho v roce 1985 najal na zpracování námětu pro budoucí animovaný seriál, ze kterého posléze vznikli Simpsonovi. Legenda (kterou Groening potvrdil během svého interview s Oprah Winfreyovou) praví, že celý koncept vymyslel během 15 minut, kdy čekal v Brooksově kanceláři. Homer a Marge jsou totiž jména Groeningových rodičů, jeho synové se jmenují Homer a Abe; sourozenci pak Mark (zatím nepoužité), Patty, Lisa a Maggie.
Příjmení Simpson je podle Matta odvozeno od “son of the simp”, přičemž “simp” je zkratka ze slova “simpleton” (prosťáček), celé to tedy znamen “syn prosťáčka”. Matt také naprosto vylučuje jakoukoliv souvislost našeho Homera s literární postavou Homera Simpsona, která se objevila v knize Nathanela Westa “The Day of The Locust” a uvádí, že jméno Bart, které jediné nepatří nikomu z jeho rodiny, je anagramem slova “brat”, které znamená “fracek” nebo “spratek”. Navíc je celá řada vedlejších postav pojmenována podle ulic v Portlandu v Oregonu, ve kterém Matt vyrůstal. V současnosti Groening pracuje jako tvůrčí poradce nebo výkonný producent, což podle Davida Silvermana obnáší to, že je přítomen všem procesům výroby epizody od psaní scénáře až po finální animaci; jeho jméno (stylizovaný podpis “Matt”) se objevuje na všech oficiálních a licencovaných výrobcích Simpsonů, tak jak mu to zaručuje smlouva s 20th Century Fox a se svojí ženou a synem Homerem žije v Los Angeles.
Výkonným producentem Simpsonových je James L. Brooks. Brooks se u filmu poprvé objevil v roce 1979, když napsal scénář pro film “Starting Over” s Burtem Reynoldsem, který koprodukoval spolu s jeho režisérem Alanem J. Pakulou. V roce 1983 získal tři Oscary, jako producent, režisér a scénárista filmu “Terms of Endearment” (Cena za něžnost) s hvězdným hereckým obsazením – Jack Nicholson, Shirley MacLaineová, Debra Wingerová, Danny DeVito a Jeff Daniels (snímek si mimo jiné odnesl i cenu za nejlepší film roku). V roce 1987 si svoji nominační trojkombinaci (produkce, režie, scénář) zopakoval u komedie “Broadcast News” (Vysíláme zprávy) ve které hrál opět Brooksův “dvorní” herec Jack Nicholson, spolu s Williamem Hurtem, Holly Hunterovou a Joan Cusackovou.
V poslední době Brooks pracoval jako výkonný producent na filmech jako “Big” (Velký) s Tomem Hanksem, “The War of the Roses” (Válka Roseových) s Michaelem Douglasem a Kathleen Turnerovou, nebo “Jerry Maguire” s Tomem Cruisem. V současnosti se v našich kinech hraje jeho poslední film, “As Good As It Gets” (Lepší už to nebude) s Jackem Nicholsonem a Helen Huntovou, ke kterému napsal scénář a sám ho i režíroval. Všechny tyto filmy Brooks také sám produkoval ve své společnosti “Gracie Films”. V roce 1990 produkoval a režíroval svoji první divadelní hru, “Brooklyn Laundry”, ve které si zahráli mimo jiné i Woody Harrelson a Glenn Closeová.
V televizní sféře působí Brooks neméně úspěšně než na stříbrném plátně. Jeho firma “Gracie Films” produkovala kromě Simpsonových také show Tracey Ullmanové (ve které se Simpsonovi objevili poprvé) nebo animák “The Critic”, o jehož neslavném “cross-overu” se Simpsonovými se můžete dočíst tady. Za svoji televizní práci se Brooksovi podařilo nasbírat celkem 12 cen Emmy, které si jistě vystavil hned vedle svých tří Oscarů…